Danmarksrekorder i målflyvning og fri distance, september 1976

Siden blev opdateret 2012-09-07
Retur til Flyvning

En anden svæveflyver, Bjørn Poulsen, fløj normalt fra Kongsted, men en dag besøgte han os i Holbæk, mens vi fløj fra Fælleden. Det passede ham fint at tage turen med til Øland i min Motorfalke - og vel at mærke uden brug af motor!


 

Vi motorstartede og fandt straks god termik, så vi kunne slukke for motoren og tærskle ud; og med hensyn til vejr og opdrift var resten af turen uden større problemer.

Eneste problem for Bjørn var, at han efter nogen tids flyvning fik kvalme. Det sker ikke sjældent, når en ellers rutineret pilot tvinges til at følge med rundt i en andens termik-kurver. Til sidst måtte Bjørn overgive sig og "ofre". Lykkeligvis kunne det ske i en pose til formålet.
 


 

Svæveflyvningen er rig på anekdoter om manglende brækposer og hvad der måtte træde i stedet. Næsten alt, der har repræsenteret et formildende alternativ til at "tapetsere" cockpittet, har været i brug: elskede hovedbeklædninger, dyre skindhandsker, plasticcharteques, endog rummelige brystlommer. Dertil kommer, at det ikke er enkelt at udføre en fiks knude på en kasket eller handske fyldt med det unævnelige; så der er kun én mulighed, at lirke "goplen" ud via trækruden og håbe på, at indholdet er tilpas fortyndet, inden det rammer noget. Dem med brystlommerne har måttet lide lidt længere!

Nå, men tilbage til flyvningen. Bjørn kom fint til hægterne, inden vi landede på Borglanda flyvepladsen, hvor vi diskret skilte os af med affaldet, og landingen på Øland blev bevidnet og attesteret af en af de tilstedeværende piloter. Og jo - motoren var "iskall"!
Da vi hen ad aften returnerede til Holbæk, var det i fin form og med dokumentation for såvel en distance- som en målflyvningsrekord.

Retur til Flyvning