Danmarksrekord med flersædet motorsvævefly, maj 1977

Siden blev opdateret 2012-03-05
Retur til Flyvning

Den 30. maj 1977 var det blevet sommer på Arnborg, vores Svæveflyvecenter i Midtjylland. Det var en lovende termik-dag, og jeg foreslog en flyverkammerat, Henning Sørensen, at tage med mig på et rekordforsøg i retning mod Tyskland. Det skulle foregå i min tosædede Superfalke SF 25E OY-XGX, og vi skulle forsøge at lave distancerekord. Det forslag var han straks med på, selv om han udtrykte en vis undren. Ville vi virkelig kunne flyve helt til Tyskland i en tosædet Motorfalke uden at bruge motoren?

Jeg håber at kunne finde et bedre billede af OY-XGX, som har tjent mig godt.


Det måtte dagen vise. Barografen blev trukket op og installeret. Så startede vi, og da vi kort efter havde godt fat i termikken, slog vi motoren fra og tærsklede ud fra Arnborg.

"Tærskling" betyder, at man overflyver en imaginær startlinje på jorden, og en tidstager på jorden kontrollerer passagen og noterer tidspunktet.

Det blev en problemfri flyvetur i det skønneste vejr. Kun et par gange var vi faretruende langt nede og overvejede, om det var nu, vi måtte overgive os til hestekræfterne. Men vi fik tag i den gode termik igen, og efter 5 timer og 18 minutter landede vi i Bückeburg - Porta Westfalica efter en herlig flyvetur.

De tyske flyvekammerater udtrykte anerkendelse over, at vi havde tilbagelagt så lang en distance (næsten 420 km) uden brug af motor - "i sådan en balje". De anvendte et andet udtryk, men meningen og anerkendelsen var den samme.

Senere konstaterede vi fra barogrammet, at vi havde været oppe i 1440 meter. Det var også højderekord for tosædede motorsvæveplaner, men den blev ikke anmeldt. Muligvis fordi rekorddistancen var blevet ekspederet forinden.

Hjemturen foregik også problemfrit, men mere eller mindre med brug af motoren.
 


Retur til Flyvning