Med denne notits var der lagt op til, at jeg skrev lidt om turen i klubbladet, Termik, Slaglille 1981.
Jeg havde besluttet at sælge min part i Cirrus'en (P3),
men ville lige have lidt afskedsflyvning med den i
påsken.
Jeg havde planlagt en målflyvning til Koblenz vest for
Frankfurt. Flyvepladsen ligger inde i en stor bue ved
motorvejen og skulle derfor være ret nem at finde, selv om
man skulle komme lidt ud af kurs.
Allerede skærtorsdag tegnede vejret fint, og ved
opringning til vejrtjenesten fik jeg bekræftet, at de
nordlige vinde sandsynligvis ville holde helt ned til målet.
Skybasen skulle ikke blive særlig høj (1000-1200 m) så på
grund af vejret og kulde i luften, fyldte jeg ikke vand i
vingerne. Ivrig efter at komme af sted gjorde jeg klar og
trak ned til startstedet, hvor der også var trukket wirer
ud. men her ventede nogle besværligheder. Rent vejrmæssigt
kunne jeg være startet en hel time tidligere, men først kl.
11.00 kom jeg i luften og begyndte omgående at flyve efter
målet.
Termikken var god, og det gik raskt af sted mod grænsen.
Et stykke syd for Rendsburg blev jeg overhalet af en ASV-20
med kendingsbogstaverne OY-, hvilket var alt, hvad jeg nåede
at opfatte. Jeg følte, at jeg ikke fløj hurtigt nok! Kort
efter blev vi begge forbifløjet af et par tyske jetjagere,
der åbenbart ville se, hvad det var for fyre, der var i
luften. Men de forsvandt hurtigt igen. Umiddelbart før Elben
så jeg igen ASV-20'eren. Den var ved at kurve sig op fra en
for mig at se lav højde, og jeg følte nu, at jeg var med
igen og fortsatte sydpå med kurs mod Hannover.
Vejret her ved Elben var lidt diset, og jeg så ikke mere
til det andet danske fly.
Man kunne høre over radioen, at det var godt flyvevejr
hjemme. Helt nede ved Minden kunne jeg høre danske stemmer
i æteren, så jeg kaldte op og fik kontakt med en hjemme og
bad ham meddele Arnborg, hvor jeg var og at jeg fortsatte
sydpå.
Efter Örlinghausen blev der meget langt mellem skyerne
og kraftig direkte østlig vind. Jeg gik efter den eneste
sky, jeg kunne se nede ved bjergene, og efter et meget langt
glid kurvede jeg op under den. Basen lå da stadigvæk i ca.
1200 meter.
Herfra holdt jeg en lidt mere sydøstlig kurs, hvorved jeg
kom til at passere nogle søer, hvilket lettede
orienteringen, nu da jeg muligvis ville få en del flyvning i
meget lavere højde. Jeg fortsatte mod målet - der var nu kun tørtermik og kraftig sidevind.
Ved Siegen, et stykke øst for Bonn, var jeg langt nede,
men havde udset mig en svæveflyveplads at lande på, hvis jeg
ikke kom op igen. Ved store anstrengelser lykkedes det dog
at vinde højde, og da målet ikke lå så langt borte,
fortsatte jeg.
Her er distancen plottet ind på Google Earth. Efter en del flyvning over bjerge i meget svag termik
nåede jeg Bad Ems, hvor jeg udså mig en stor mark velegnet
til landing. Jeg fløj dog først over til en hangkant lige
ved byen, hvor jeg håbede der ville komme en enkelt boble.
Men da klokken var hen ad 19 og luften var helt rolig, måtte
jeg efter ca. 20 minutters flyvning frem og tilbage flyve
ind og lande på den mark, jeg havde udset som landingsplads,
da jeg kom. Jeg kunne sikkert nemt have fløjet et par timers
hang endnu, men det tjente jo intet formål. Jeg måtte se i
øjnene, at de sidste 30 km langs floden havde jeg ingen
mulighed for at gennemføre, og jeg ærgrede mig en del over
at have sat målet så meget som 75 km længere end den
bestående Danmarksrekord - men jeg havde nu endelig fået min
diamant-distance på over 500 km.
Efter landingen kom der straks nogle unge mennesker, som jeg
fik til at hjælpe med at trække flyet frem til gården, hvor
jeg henvendte mig. Jeg blev meget venligt modtaget og fik
lov til at ringe hjem.
På gården var de meget overraskede over at få dansk
besøg på den måde og over, at det i det hele taget kunne
lade sig gøre at flyve en sådan distance uden motor. Som de
selv sagde på gården "ville jeg vel gerne overnatte", og
landmanden sørgede for, at jeg fik et værelse med udsigt til
flyet, så jeg straks når jeg vågnede kunne se, om det var
der endnu.
Om aftenen var der telefon til mig fra Hamborg. Det var
mit hjælpehold, der bestod af min kone og Peter Skæg. De
ville lige fortælle, at de var på vej, og have at vide, hvor
langt jeg var kommet og den nøjagtige adresse.
Hjælpeholdet ankom kl. 9 den følgende morgen efter at
have kørt hele natten. Mange flinke tyskere var med til at
få flyet sat i transportvognen, og efter, at vi havde takket
af, begyndte hjemturen over Ruhr-området og Bremen.
Ved Bremen så vi nogle svævefly, som snart måtte lande
på grund af overudvikling af vejret. At det måske var nogle
fra min egen klub, kunne jeg ikke ane. Men da vi kom hjem
til Arnborg, hørte vi, at der var landet "to fly fra
Slaglille" ved Bremen.
Det var en skøn og spændende tur, og på mit kort, der er
formet som én lang rulle, havde jeg under hele flyvningen
stiplet en lang linje med tuschpen. Den linje angiver turens
forløb mod målet, og jeg håber, at det ikke varer længe, før
vejret tillader et nyt rekordforsøg.
Så var det gjort!
Retur til Flyvning
|