First Motorgliding Championship, Aero Club Issoudun Le-Fay 1990, France

Siden blev opdateret 2012-09-08
Retur til Flyvning
Dette første verdensmesterskab i Motorsvæveflyvning var én af de konkurrencer, hvor det ikke lykkedes mig at opnå en placering.
 

 

 



Koncentrationen var ellers i top.. zzz..zz


Til gengæld mødte Eva og jeg amerikaneren Ken Wiegand og hans familie, som vi blev venner med.



Ken og Diane er nr. 2 og 3 fra venstre


Det medførte senere, at vi besøgte Ken og Diane i deres hjem i Californien.

Ken var direktør på det lokale sygehus. Han og Diane boede sammen med deres to sønner og en datter i et fantastisk hus i Quincy. Ejendommen omfattede egen ridehal, og Ken havde en K13 og en velholdt Mustang stående i egen hangar på den lokale flyveplads.

Vi blev kørt en del rundt i området og så bl.a. Log Angeles, hvor vi besøgte Kens mor.



 

En dag kørte vi til den lokale flyveplads i Quincy. Ken ville give mig en tur i Mustangen. Jeg fik lov at styre den bagsædet, og hvor blev jeg imponeret over dette flys fantastiske stigeevne. Det føltes som om den fløj lodret opad. Den 9-cylindrede stjernemotor er meget overbevisende. Bagefter fløj vi til en større svæveflyveplads i nærheden, hvor vi lejede et Grob skolefly. Vi fløj termik i et par timer i omegnen. Det var mere stilfærdigt, men lige så godt på sin måde. Derefter returnerede vi til svæveflyvepladsen og Mustangen. På turen tilbage til Quincy passerede vi over et meget smukt sø-område i bjergene. Det blev en smuk flyvedag.

Man kan vinde på mere end én måde.
 



Bemærk den smilende mand i bagsædet

Mustangens data:
1954 North American T-28B "Trojan", 1425 HP, 7000 lbs, 15400 kg, NX 377 WW, 40 minutes, 625 km/hr. Engine: Curtis Wright 29,575 cc, 9 cyl, 1820-86B. Pilot: Ken Wiegand. Photo: May 10, 1996, Quincy, California.

Retur til Flyvning