I slutningen af maj og begyndelsen af juni 1979 deltog jeg i
en international konkurrence for motorsvævere i
Burg Feuerstein arrangeret af Deutscher Aero Club E.V.
Med som co-pilot var min gode flyverkammerat Per Weishaupt.
Herunder ses dagsplaceringerne for hver af de 4 flyvedage
inden for den uge-lange konkurrence. Man kan se, at
konkurrencen blev afbrudt af dårligt vejr i dagene 29/5 og
31/5-2/6. Sådan er det jo, når det gode vejr gerne må
strække sig gennem en hel uge.
Vi fløj i min Superfalke SF25E med registreringen OY-XGX. I
konkurrencer mellem motorsvævefly drejer det sig om at svæve
uden at anvende motoren. Det er tilladt at slå motoren til,
hvis det ikke kan undgås, men motortid registreres på
barografens strimmel og trækker fra i det samlede resultat.
Vi gennemførte konkurrencen med korteste motortid.
Vores præstation den første
dag gav anledning til overraskede miner. "Det kan
ikke passe..", lød det rundt om, da der blandt
konkurrencedeltagerne bl.a. var kendte tyske og engelske mestre.
Den efterfølgende kontrol af barografen og strimlen viste
dog, at dagens 1. plads var fuldt fortjent. Og det skulle
ikke blive ved det. De følgende dage fulgte vi op med
yderligere en 3. plads, så en 1. plads igen og sluttelig en
3. plads. I regnskabets time medførte det en samlet 1. plads i konkurrencen, som vi vandt
med 2.519 points.
Guldet var hjemme!
Jeg tror nok, at vi oven i hæderen også vandt 1.000 Mark i
en præmie, der var udlovet af
motorfabrikken Limbach for.. ja, det "mindste forbrug af
motor". Vores forbrug havde som nævnt været det laveste.
Strækningerne blev af konkurrenceledelsen bestemt fra dag
til dag
på grundlag af
vejrforholdene og prognosen for dagen. Strækkene var af
begge typer, returmål og trekant, på op til 200 km.
Her følger Per Weishaupts spændende artikel i Flyv fra
juli samme år:
Guld til Danmark på Burg-Feuerstein
Danmark er ikke forvænt med topplaceringer ved
internationale svæveflyvekonkurrencer. Udover Niels
Tårnhøjs NM-sejr på hjemmebane for to år siden erindrer
vi ikke umiddelbart nogen førsteplacering i et
internationalt felt.
Selv om Danske navne har figureret på resultatlister ved de
internationale konkurrencer og stævner for motorsvævefly på
Burg Feuerstein nord for Nürnberg de senere år, så var der
næppe mange, der havde stillet store forventninger til det
eneste deltagende danske fly ved den 6. tyske
motorsvævefly-konkurrence med international deltagelse.
Men Verner Jaksland fra Holbæk har både gennem rekorder og
tidligere pæn placering ved udenlandske
svæveflyvekonkurrencer overrasket fra tid til anden, og da
han efter første konkurrencedag, søndag den 30. maj, viste
sig at være nr. 1 af 12 deltagere i den tosædede klasse, så
måtte han og hans andenpilot Per Weishaupt ind og
checke barografstrimmelen for at tro på det! (1. dag gav 527
points).
3 dages ubrugeligt vejr
Men så blev det regn, regn og regn, og selv om der er
masser af andre interessante ting på programmet ved disse
arrangementer, så var det ikke lige det, man havde sat næsen
op efter.
Jaksland tilskrev sit held, at han den første dag havde
ofret 10 Pfennig i en lokal "ønskebrønd" og morede sig i
øvrigt med at fastslå, at nu havde Danmark ligget først i 2,
3 ja de fire første dage!
Torsdag var der heller ikke megen udsigt til termik, men
konkurrenceledelsen udskrev som eksperiment en
returmålflyvning på ialt 100 km Hassfurt-retur for at se,
hvordan de teoretiske glideegenskaber svarede til de
praktiske og for at checke minimumsbetingelser for en
konkurrence for motorsvævefly.
Mange fløj - eller skal vi sige steg og gled - turen to
gange, deriblandt danskerne, der først brugte 23 min motor
og 51 min svævetid, i anden omgang hhv. 19,8 og 81 min På
hver tur mødte de en beskeden boble, som man kunne vinde
2-300 meter i. Men selv om dagen var mager, blev den gyldig,
og det kom senere til at redde den samlede konkurrences
gyldighed. Danskerne blev nr. 3 med 475 points og bevarede
føringen endnu en dag.
Det skulle ikke regne, men..
Tidligt fredag morgen skinnede solen, og nogle var så
letsindige at lade galocherne blive i logiet, men omkring
starttidspunktet udgød en frontlignende byge med hagl og det
hele sig over startstedet. Nogle var stukket af før, og de
resterende vidste ikke rigtigt, om de var kloge eller dumme.
Et par kom tilbage, men resten blev foreløbig i luften
derude, så Jaksland var ivrig efter at komme af sted.
Andenpiloten trak skeptisk tiden ud i håb om forudsagt
opklaring fra øst, men til sidst gav han efter, og det gik
løs til den 131 km returmålflyvning til Ansberg.
Jaksland måtte erkende, at der ikke var meget "løft" under
de grå skyer efter bygen, men andenpiloten lokkede ham ud
til en sortere sky mod øst - og den bar kraftigt!
Hjem og passere startlinien og ud igen! Skyen bar og strakte
sig ud ad kursen, så det første stykke gik i ligeudflyvning.
Så kom et blåt område med begyndende skydannelser kun få
hundrede meter over det Frankiske Schweiz, og de blev nået
ved en smule motor.
Ved vendepunktet blev det bedre med en frontagtig sort byge,
som man efter passagen kunne køre et stykke under med max.
fart 190 km/t. Så mere beskedent, mens dagen gik på hæld.
En enkelt god boble midtvejs hjalp noget, men efter en
sidste svag boble med en præst i en RF-5B i hælene - eller
nakken - lod man præsten vise vej i slutanflyvningen i den
disede luft. Lidt motor var nødvendigt, men med 8,3 min
motor og 2 t 45 min svæveflyvning rakte det til en 1. plads
- og Superfalken førte stadig, nu med 1670 points, mens nr.
2 havde 1525.
Slutspurt på 172,5 km trekant uden motor
Lørdag den 5. juni var international miljødag, så det gjaldt
om ikke at bruge motor! Endelig strålende vejr og en
ordentlig opgave - en flad trekant via Bayreuth-Hassfurt -
antagelig terrænet for VM 1978.
Starte eller vente? Man kunne da altid prøve og i givet fald
gå hjem og prøve igen, så Jaksland startede som nr. 1.
Men termikken var bragende, og det gik mod Beyreuth - men
hvor blev den af? Pinlig navigationsfejl fra navigatøren
kostede en halv time. Bayreuth blev vendt, og det gik med
vinden vestpå, tildels under skygader i 2100-2200 m over
havet (terrænet lå i 300-700 m).
Hassfurt blev vendt i fin stil, og det gik hjemad. Ved
Bamberg i 2000 m var der altså 1300 m til at gå de 20 km
hjem mod en svag vind for at passere mållinien i de krævede
200 m over Feuersteins 500 m.
Altså slutglid! Men synk, synk, synk, det var ikke nok, og
en af de værste konkurrenter måtte bruge et minut motor, og
det kostede ham dyrt. Jaksland "viklede" igen Superfalken op
nogle få hundrede meter og reddede uden brug af motor
sejren, selv om 4 t 8 min egentlig var lang tid på en sådan
dag og det med 848 points kun gav en 3. plads på dagen.
Det uventede fine resultat for motorsvæveflyet krævede
naturligvis en ændring af planerne for den hjemlige
præsentation af resultaterne, så pinsedag brummede vi de 7
timer hjem via Peine-Sønderborg og Arnborg for at bringe dem
til udførelse.
PW
Sjælland Tidende skrev således om konkurrencen:
Holbækker vandt international flyvekonkurrence
Den kendte Holbæk-svæveflyver Verner Jaksland har vundet
guldmedalje og en førsteplads ved det internationale stævne
for motorsvævefly i Tyskland, hvor der deltog 20 fly fra
forskellige nationer. Med sig som observatør havde han
generalsekretær for Kongelig Dansk Aeroklub, Per Weishaupt.
Konkurrencen blev afviklet på svæveflyvecentret
Burg-Feuerstein, der ligger i nærheden af Nürnberg. Verner
Jaksland fløj sit eget motorsvæveplan af typen Motorfalke SF
25 E-Super, som han i øvrigt er forhandler af i Danmark og
Norge.
11 liter i timen
De to danske deltagere startede fra Holbæk og landede få
timer senere på pladsen ved Nürnberg efter en mellemlanding
i nærheden af Kassel, hvor man skulle gennem tolden. Det
slipper man nemlig ikke for under nogen omstændigheder.
Flyet letter nemt ved egen motorkraft og bruger kun 11 liter
benzin i timen, hvilket gør det til et usædvanligt snildt
transportmiddel. Motoren kan standses og startes i luften,
og det gør derved kilometerpengene endnu billigere.
- Jeg har haft i alt fem forskellige typer af motorsvævefly,
og har fundet, at denne type er langt den bedste, hvilket jo
også viste sig ved konkurrencerne, der blev afviklet over en
uge, fortæller Verner Jaksland.
Jeg tror på, at disse fly har en meget stor fremtid for sig,
og at det blot er et spørgsmål om tid, før de rigtigt vinder
indpas i Danmark. I Tyskland findes der allerede masser af
dem, mens der herhjemme kun findes 20 endnu. Af dem har jeg
solgt de 16.
- Hvad gør disse fly specielle fra de gængse flytyper?
- Først og fremmest er det vel, fordi man betragter dem som
svævefly, og at der derfor kan flyves med svævecertifikat, i
modsætning til "rigtige" motorfly, hvortil der naturligvis
kræves motorflyvecertifikat. Sidstnævnte koster omkring
10.000 kroner at erhverve i dag, hvorimod det andet koster
omkring 3.000 kroner. En vældig fordel ligger i, at man med
et motorsvævefly kan lande næsten hvor som helst, hvis der
blot er indflyvningsmuligheder for det. Der kræves en meget
kort start- og landingsbane for disse fly. Eksempelvis kan
jeg, når jeg er alene i flyet være i luften på kun ca. 15
meters startlængde.
Uddannelsesmæssigt betyder motorsvæveflyene, at elever meget
hurtigt kan skoles frem til det krævede certifikat. Man
starter ved hjælp fra motoren, og i den ønskede højde
standses motoren, hvorefter flyet er et svævefly. Hvis man
skal lande på en anden plads, er man ikke afhængig af, om
der findes startspil, som er nødvendige for at få
almindelige svævefly på vingerne igen, og man er heller ikke
afhængig af en eventuel hjemtransport med bil og vogn.
Motoren startes simpelthen igen, og man er hurtigt hjemme.
- Hvor langt kan man svæve med et motorsvævefly?
- Flyet, som jeg har nu, og som blev anvendt ved
konkurrencen, har et glidetal på 1:29. Det betyder, at det
mister en meter i højden for hver 29 meter, det kommer frem.
Eller f.eks. at man fra en kilometers højde kan svæve 29 km
frem i landskabet, og det er ikke så lidt. Rent
sikkerhedsmæssigt betyder det også en del, bl.a. ved
flyvning over længere havstrækninger.
Hvis man skulle få motorstop, er det faktisk bedre end en
redningsvest, blot man sørger for at have rigelig højde på,
inden turen går ud over bølgerne. Og så bliver man ikke
engang våd..
duve
Retur til Flyvning
|