Termik fra start til slut (1971) Siden blev opdateret 2012-09-07 Retur til Andre skrev |
Af Tom de Vos, 2011. Kære Verner Jaksland - verdens bedste svæveflyver! Tusinde tak for din respons på min email. Virkelig godt at høre din stemme - som en ung mand i tyverne! Dejligt, at du stadig har gnisten for svæveflyvning, og at du lige ved, hvordan man fanger al termik fra start til slut, et naturtalent, som du må dele med ørne og måger. Kedeligt, at din operation ikke gik godt i sin tid, og glædeligt, at det er lykkedes på det seneste. Du er virkelig en tapper mand og en ven af format, som i årevis har måttet leve med dårligt bentøj på grund af lægefejl. Men så fandt du på "trixet" med løbehjul, og så var du med igen - Det er lige dig. Hatten af for dit gå-på-mod, Verner! Det må komme fra Jaksland familien, som altid vender truende nedvind til opvind! Som sagt er jeg havnet i et fantastisk firma, KLM, siden 1984, som nu sammen med Air France gør det godt både i AABORG, BILLUND og KØBENHAVN. Vi har et godt team herude i Kastrup Lufthavn, og her har jeg været stationschef siden 1992. Kan du fatte, hvor tiden er blevet af. Kig forbi en dag til en kop kaffe. Hver dag letter/lander 5-6 KLM fly og 5-6 Air France fly herude, med passagerer til steder, hvor vi to aldrig kommer. Til gengæld ved vi så, hvor Ullerslev og Arnborg ligger. Vi ved også, at når vi er 3000 meter over Herning, så kan man se både Kattegat i øst og Vesterhavet i vest, såfremt vejret tillader det. Og så gør det stort indtryk, at Karup ligger lige dernede med cementbanerne og ligner en international lufthavn. Du har om nogen set det hele fra oven, og jeg har læst om alle dine fantastiske flyver-beretninger og om, hvor hurtigt du reagerede, da roret ikke virkede og pinden havde sat sig fast på din debut-flyvning. Og alligevel fik du sat flyet ned og kom op igen hurtigt efter. Osv., osv.. Og så læste jeg beretningen fra vores tur til Ullerslev på Fyn og indså,
hvor heldig en person jeg har været, at kende en stor personlighed som
dig, Verner, som tog mig med på forsædet endda. Tusinde tak fordi jeg
måtte komme med som "ballast" på den sikkert største svæveflyvetur i mit liv.
At jeg under hele turen sloges med en kold
luftstrøm fra næse-koblingen lige ind på skinnebenet kan på ingen måde reducere denne oplevelse.
Luftstrømmen blev efter bedste evne afbødet med vores ICAO flyvekort, som
nødvendigvis måtte hentes frem
til sit egentlige formål indimellem - navigationen! Tusinde tak for ringet i dag. Jeg sender lidt KLM og Air France fly. |